14. august 2009

Zombier og råvdyr i hovedstasden

Jeg har ofte lurt på hvorfor man omtaler Oslo som noe så ironisk som "Tigerstaden".
Det skal dog nevnes at jeg aldri har lagt meg noe særlig i selene for å finne det ut heller, men på årets ferietur aktet jeg å lete etter spor i byen for å få svar på akurat dette.
Bortsett fra noen løver utenfor stortinget, et utested med klingende navn, og et par glefsende mødre som forsøkte å få styr på sine små krabater i en overfylt Carl Johan..var eneste tigeren jeg kunne se godt støpt utenfor Jernbanetorget. Derfor ble prosjektet lagt på is. Men for dere som fortsatt lurer, står det en liten forklaring her :)
Men Oslo har mye annet fint å se på og. Hvis man senker blikket fra den omtalte tigeren i stein og ned på bakkenivå, har noen støpt vakre sommerfugler innimellom betong og sigarettsneiper. Og på veggen har noen tatt malerkosten fatt. Det gjelder å ha øynene med seg.
Det som derimot vekte mine sanser ytterligere, var en opplevelsen på Carl Johan. Det er dette kreative og overaskende mangfoldet som gjør byen spennende..og kan ikke sammenlignes med kunst i tre eller metall.
Sammen med mine tre yngre søsken trasket jeg oppover gaten, sammen med tusenvis andre mer eller mindre travle mennesker. Som tatt ut i fra en skrekkfilm hører vi plutselig et brøl. Vi skvetter til, før vi snur oss noe forundret. Der kommer det en stor gruppe mennesker utkledd på grotesk vis. Med blod og lydeffekter, som får alle hårene på kroppen til å reise seg med ett. Alle sammen spiller de kjempe godt, og blir lite affektert av nyskjerrige turister og journalister som springer til. Vi følger dem ivrig hele veien opp. Det diskuteres hardt mellom oss søskene om hvor vidt dette er et pr.stunt eller reklame av noe slag.
Men neida, dette er en gruppe vanlige ungdom som bare hadde lyst til å finne på noe gøy. Og etter en suksefull zombiewalk opp Carl Johan, avsluttet de det hele med en fredelig piknikk..i en park. Dette synes jeg er kult! Og selv om slike kunstneriske performance ikke er så uvanlig i en så stor by, vil jeg bare takke for at de gav oss litt overaskende underholdning der og da! Keep on the good work! og dere andre, bli innspirert å heng dere på! :))




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar